متاورس چیست

تاریخ انتشار 1401/11/26

| به‌روزرسانی 1401/12/20

| تعداد بازدید 525

| زمان مطالعه 20 دقیقه

متاورس چیست

دنیای مجازی را تصور کنید که در آن میلیاردها نفر زندگی می‌کنند، کار می‌کنند، خرید می‌کنند، یاد می‌گیرند و با یکدیگر تعامل دارند، همه این اتفاقات به راحتی از روی کاناپه‌ها در دنیای فیزیکی انجام می شود. اصطلاح "metaverse" کلمه‌ای است که دو دنیای "متا" و "جهان واقعی" را با هم ترکیب می‌کند. این اصطلاح برای اشاره به پیش‌بینی‌ از آینده اینترنت که اغلب به عنوان  Web 3.0 از آن نام می برند، استفاده می‌شود. انتظار می‌رود این تکامل اینترنت، محیط‌های سه بعدی آنلاین که دسترسی کاربران را به واقعیت مجازی و تجربیات واقعیت افزوده فراهم می‌کند را میسر سازد.

حتما متوجه شده اید که چندی پیش شرکت معروف فیس بوک نام خود را به «متا» تغییر داد و متاورس را آینده دنیای اینترنت نامید. از سوی دیگر جذب سرمایه یک میلیارد دلاری توسط  شرکت اپیک، سازنده بازی آنلاین گروهی فورتنایت، در اوایل سال جاری تاییدی بر علاقه سرمایه گذاران برای ورود به عرصه بازی های آنلاین گروهی بود. در این میان «متاورس» به یکباره به مهم ترین کلیدواژه حوزه فناوری تبدیل شد و هر سرمایه گذار رمزارز در کنار خرید و فروش ارز دیجیتال سعی کرد سهم خود را از این بازار پرهیاهو و نوظهور بگیرد. حال باید نگاهی عمیق‌تر به این سؤال بیندازیم که متاورس چیست؟ بیایید ببینیم که آیا این فقط به عینک های VR و صنعت بازی محدود می شود یا خیر. زندگی در متاورس چگونه است؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

متاورس چیست

متاورس چیست

متاورس به پلتفرم های دیجیتال یکپارچه فعلی و آینده اشاره دارد که بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده متمرکز شده اند. به طور کلی به عنوان مرز بعدی اینترنت مطرح می شود و به عنوان یک فرصت تجاری و مالی قابل توجه برای صنعت فناوری و سایر بخش ها دیده می شود. 

در چشم انداز متاورس که توسط رسانه های اجتماعی و شرکت های فناوری بیان شده است، دستگاه هایی مانند هدست واقعیت مجازی، عینک دیجیتال، گوشی های هوشمند و سایر دستگاه ها به کاربران امکان دسترسی به محیط های سه بعدی مجازی یا واقعیت افزوده را می دهند که در آن می توانند؛ با دوستان خود ارتباط برقرار کنند، کسب و کار خود را شروع کنند، از مکان های مختلف بازدید کنند و به فرصت های آموزشی بسیار خوبی دسترسی داشته باشند، که تمام این اتفاقات در محیطی مجازی به وسیله فناوری متاورس به روشی جدید میسر است.

متاورس فقط یک فضای دیجیتال نیست، بلکه چندین فضا و تجربه دیجیتالی است که در حال حاضر توسط شرکت‌ها برای ارائه تجربیات دیجیتال واقعی‌تر و فراگیرتر ایجاد شده‌اند. این فناوری دارای طیف وسیعی از قابلیت‌های بالقوه از پلتفرم‌های همکاری واقعیت افزوده است. به عنوان مثال ممکن است به آژانس‌های املاک اجازه میزبانی تورهای خانگی مجازی را بدهد.

تاریخچه متاورس

کلمه metaverse ترکیبی از دو کلمه Meta+Universe است. کلمه متا از ریشه یونانی "فراتر" و verse از کلمه universe به معنای "جهان" گرفته شده است. از این رو، ما می توانیم متاورس را به معنای واقعی کلمه به "ماورائ جهان" ترجمه کنیم. اصطلاحی بسیار جذاب و انقلابی که احتمالاً برای دانستن آن بسیار کنجکاو هستید.

این اصطلاح برای اولین بار در رمان علمی تخیلی نیل استفنسون به نام "سقوط برف" در سال 1992 به کار رفت. در این کتاب، متاورس به عنوان آخرین تیر از کمان اینترنت به جسد نیمه جان دنیای سنتی پرتاب شده است. تفسیری فلسفی از اهمیت واقعیت مجازی که در آن هر تعامل دیجیتالی می تواند تأثیر مستقیمی بر دنیای واقعی داشته باشد.

پس از انتشار این رمان، چندین کتاب، فیلم و برنامه تلویزیونی نیز به مفهوم متاورس پرداختند. از جمله مهم ترین این آثار می توان به فیلم تحسین شده استیون اسپیلبرگ، Player One Ready اشاره کرد که از رمانی به همین نام اثر ارنست کلاین در سال 2011 اقتباس شده است.

اصطلاحات متاورس

  1. دنیای مجازی (Virtual world)

دنیای مجازی یک محیط شبیه سازی شده است، که در آن کاربران می توانند با استفاده از آواتار به طور همزمان و مستقل دنیا را کاوش کنند. دنیای مجازی داده‌های ادراکی را به کاربر ارائه می‌کند و در عین حال کنش‌ها و ارتباطات دیگر کاربران را همراه با حرکات آن‌ها نیز در برمی‌گیرد.

بازی‌های آنلاین چندنفره عظیم از دنیای مجازی استفاده می‌کنند. در این بازی ها بازیکنان می توانند کارهایی مانند ساخت و ساز و سفر بین فضاهای درون دنیا را انجام دهند. طرفداران متاورس بر این باورند که دنیای مجازی می تواند در خارج از بازی از جمله در مواردی مانند نرم افزار همکاری و مراقبت های پزشکی کاربرد داشته باشد.

  1.  واقعیت مجازی (Virtual Reality)

واقعیت مجازی"VR"  یک تجربه شبیه‌سازی شده است که معمولاً توسط یک هدست واقعیت مجازی ارائه می‌شود. در این تجربه تصاویر، صداها و سایر احساسات واقعی در یک محیط مجازی به کاربر نشان داده می شود. واقعیت مجازی در حال حاضر بیشتر برای بازی های ویدیویی مورد استفاده قرار می گیرد، اما می تواند برای جلسات مجازی، آموزش پزشکی یا آموزش نظامی استفاده شود.

  1. واقعیت ترکیبی (Mixed Reality)

واقعیت ترکیبی"MR"  ادغام دنیای واقعی و مجازی است. هدف از این کار ایجاد روش های جدید برای تعامل با فضاهای فیزیکی و دیجیتالی و سایر کاربران است. در واقعیت ترکیبی، شما فقط در دنیای مجازی یا کاملاً در دنیای واقعی نیستید، بلکه جایی در امتداد «پیوستار مجازی» بین محیط واقعی و مجازی هستید.

نمونه‌هایی از واقعیت ترکیبی؛ نمایش سه‌بعدی نمودارها یا مفاهیمی که به وسیله‌ی هدست‌ها یا عینک‌های واقعیت مجازی در یک سخنرانی دانشگاهی استفاده می شود، یا استفاده از واقعیت افزوده در بازی Pokemon Go. در این بازی کاربران می‌توانند با استفاده از دوربین گوشی موبایل خود پوکمون‌هایی را که در دنیای واقعی پیدا کرده‌اند را مشاهده کنند.

  1. واقعیت افزوده (Augmented Reality)

واقعیت افزوده یا "AR" شبیه به واقعیت ترکیبی است که روشی تعاملی برای تجربه محیط های دنیای واقعی ایجاد می کند. واقعیت افزوده، اغلب دنیای واقعی را از طریق اضافه کردن احساسات دیجیتالی مانند؛ تصاویر، صداها، داده‌های حسی یا داده‌های بویایی بهبود می‌بخشد. نمونه ای از نحوه استفاده از این روش تعاملی این است که، به خریداران اجازه می دهد محصولی را که در نظر دارند در محیطی شبیه خانه خود تجسم کنند.

  1. اقتصاد مجازی (Virtual Economi)

اصطلاح «اقتصاد مجازی» اولین بار برای اشاره به مبادله یا فروش کالاهای مجازی در بازی‌های آنلاین، به‌ویژه بازی‌های آنلاین چندنفره بزرگ استفاده شد. در برخی از این بازی ها، بازیکنان می توانند از یکدیگر چیزهایی بخرند و پول واقعی را با پول مبتنی بر بازی مبادله کنند. با این حال، اقتصادهای مجازی اکنون می توانند ارزهای رمزنگاری شده و توکن های غیرقابل تعویض را نیز در خود جای دهند. بسیاری بر این باورند که شبکه های اجتماعی و سایر شرکت‌ها ممکن است در آینده ارزهای مجازی خود را ایجاد کنند.

ویژگی های Metaverse

برای اینکه درک بهتری از این دنیای مجازی داشته باشیم به چند ویژگی متاورس اشاره می کنیم.

ویژگی های Metaverse
  1. زیرساخت های یکپارچه

در مورد متاورس، زیرساخت در درجه اول به زیرساخت فناوری پشتیبان متاورس اشاره دارد. این زیرساخت شامل فناوری‌های ارتباطی مانند Wi-Fi، محاسبات ابری و 5G، در کنار استفاده از مواد با تکنولوژی بالا مانند پردازنده‌های گرافیکی است. فراتر از زیرساخت‌های سخت‌افزاری مورد نیاز، پروژه‌های متاورس جهان‌های مختلف را به هم متصل خواهند کرد. درست مانند اینترنت که امروزه تعداد نامحدودی وب سایت به یکدیگر متصل هستند. این بدان معناست که کاربران می توانند به طور یکپارچه از یک دنیای متاورسی به دنیای دیگر حرکت کنند. به عنوان مثال وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات کره جنوبی پایه های یک اتحاد صنعتی را در میان 17 شرکت مختلف و 8 گروه صنعتی مختلف تنظیم کرد. هدف از این کار، تقویت توسعه اکوسیستم متاورس و اتحاد صنعت‌های مختلف و ارتباط آنها در متاورس است.

  1. فناوری های ارتباط انسان با متاورس

با صحبت از زیرساخت به عنوان یکی از ویژگی‌های کلیدی متاورس، به وضوح می‌توان به فناوری‌های رابط انسانی به عنوان دومین ویژگی مهم متاورس نام ببریم. کاربران می توانند از فناوری هایی مانند هدست واقعیت مجازی، لمسی، عینک واقعیت افزوده و بسیاری از فناوری های دیگر برای پیوستن به متاورس نهایت استفاده را ببرند. تکنولوژی های رابط انسانی به انتقال کاربران به فضاهای غوطه ور بی نهایت متاورس کمک می کند. پیشرفت‌هایی در فناوری‌های رابط انسانی برای متاورس در حال انجام است. گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و رایانه‌های شخصی نیز می‌توانند در صورت تکمیل شدن ویژگی‌های مناسب، به‌عنوان نقاط دسترسی به metaverse عمل کنند.

  1. آواتارهای دیجیتال

یکی دیگر از ویژگی های برجسته متاورس به آواتارهای دیجیتال اشاره دارد. در واقع، آواتارهای دیجیتال یکی از عناصر کانونی در طراحی متاورس هستند. کاربران می توانند آواتارهای دیجیتالی را برای بیان احساسات و عواطف خود در متاورس به شیوه ای غیر متعارف ایجاد کنند. به عنوان مثال به شما این امکان را می‌دهد که یک کپی دیجیتالی از ابرقهرمان مورد علاقه خود بسازید. جالب اینجاست که ویژگی ایجاد و سفارشی سازی آواتارهای دیجیتال در متاورس نیز چشم اندازهای جدیدی را برای گیمیفیکیشن باز می کند. در نتیجه، آواتارهای دیجیتال در واقع پایه یک تجربه تعاملی و همه جانبه در متاورس را تقویت می کنند.

  1. تمرکز زدایی

چشم انداز متاورس آن را به عنوان یک دنیای باز و مشترک ترسیم می کند که در آن کاربران می توانند به طور یکپارچه در سراسر پلتفرم ها حرکت کنند. کاربران Metaverse می‌توانند تجربیات و دارایی‌های مجازی خود را بدون نیاز به مجوزهای متمرکز به ارزش های اقتصادی تبدیل کنند و به تجارت آنها بپردازند. اینجاست که می توانید تمرکززدایی را به عنوان یکی از ویژگی های قابل توجه متاورس بیابید. با کمک تمرکززدایی، کاربران می توانند کنترل و مالکیت کامل بر دارایی ها و تجربیات خود را در متاورس به دست آورند. در نتیجه، ویژگی غیرمتمرکز متاورس نقش مهمی در تعیین آزادی کاربران دارد. بنابراین، ویژگی تمرکززدایی می تواند به راحتی متاورس را از اینترنت که امروز می بینیم متمایز کند.

  1. به اشتراک گذاشتن تجربیات

متاورس فقط یک محیط مجازی باز و بدون تجربه است. عمیق ترین ویژگی در میان ویژگی های کلیدی متاورس، یعنی تجربیات به انتقال بسیاری از تجربیات فیزیکی زیر سقف مجازی کمک می کند. مهمتر از همه، متاورس تمام تجربیات فیزیکی و دیجیتالی را زیر یک سقف قرار می دهد. برای مثال، دانش‌آموزان و متخصصان می‌توانند در حین همکاری از راه دور به فضاهای یادگیری و کار مشترک بپیوندند. ترکیب تجربیات پراکنده مختلف در یک محیط واحد، زمینه را برای تجربه‌های تعاملی کاربر در متاورس فراهم می‌کند. معلمان می‌توانند دانش‌آموزان را بدون اینکه واقعاً به مکان علمی مشخصی سفر کنند، به یک سفر علمی ببرند.

  1. امنیت

در چند دهه گذشته، تهدیدات سایبری یکی از بزرگترین چالش ها برای شرکت ها در سراسر جهان بوده است. جوامع مختلف آنلاین، مانند اینترنت، همیشه نیاز به نظارت بر رفتار افراد خود دارند. بلاک چین به عنوان یک فناوری انقلابی به دنیای متاورس آمده است و امکان ذخیره ایمن داده های شخصی را فراهم می کند.

  1. ماندگاری

یکی دیگر از ویژگی‌های متاورس، پایداری و ماندگاری این فناوری است. یکی از تصورات رایج در مورد متاورس این است که دنیای واقعیت مجازی است. شما باید هدست واقعیت مجازی خود را بپوشید و می توانید به دنیای مجازی متاورس دسترسی داشته باشید. با این حال، وقتی هدست را در می آورید چه اتفاقی می افتد؟ آیا دنیا در متاورس در همین جا متوقف می شود؟ نه. در واقع، متاورس حتی زمانی که شما از بیرون از آن هستید به کار خود ادامه می دهد. به عنوان مثال یک بازی چند نفره آنلاین در نظر بگیرید که در آن سایر بازیکنان به بازی ادامه می دهند، حتی اگر شما آنجا نباشید.

ویژگی پایداری در متاورس به معنب امکان دسترسی دائمی است. شما می توانید ساختمان های مجازی جدید یا اشیاء دیگر را در دنیای Metaverse خود ایجاد و اضافه کنید. همچنین می توانید آن ها را به دلخواه تغییر دهید و این تغییرات در بازدیدهای بعدی شما اعمال و ذخیره می شود.

  1. استاندارد سازی

استاندارد سازی یکی از ویژگی ها و جنبه های اصلی متاورس است که بر اهمیت آن می افزاید. همانطور که هر سیستم و سازمانی برای استاندارد شدن نیاز به سیستم استاندارد سازی دارد، متاورس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

جالب است بدانید که ایجاد این قابلیت در دنیای مجازی متاورس به قدری مهم بوده است که حتی یک سازمان بین المللی نیز برای تایید پروتکل های استاندارد متاورس برای آن در نظر گرفته شده است.

  1. همزمانی

همزمانی یکی از ویژگی های مهم و قابل توجه متاورس است. یعنی در دنیای متاورس امکان ارتباط و تعامل بین کاربران در سراسر جهان به طور همزمان وجود دارد. به عبارت دیگر، دامنه متاورس توانایی تعامل و ارتباط بین میلیاردها کاربر را در زمان واقعی فراهم می کند.

  1. هزینه

از جمله مزایای چشم گیر که در متاورس وجود دارد، حذف هزینه های سفر، آموزش، خرید سخت افزار و نرم افزار و موارد دیگر است. زیرا نیازی به مسافرت و خرید سخت افزار و نرم افزار نیست. که در برخی موارد می تواند زندگی انسان را بهبود بخشد.

محدودیت های متاورس

  1. جدال سنت و مدرنیته

در عصر تکنولوژی و فناوری همه چیز به سمت ماشینی شدن پیش می رود، هنوز افرادی هستند که حاضر نیستند شیوه های سنتی زندگی خود را رها کرده و به زندگی مدرن روی بیاورند. به عنوان مثال، کسانی که ترجیح می دهند به جای خواندن کتاب های الکترونیکی، نسخه های چاپی و کاغذی را مطالعه کنند.

افرادی که ترجیح می دهند به جای استفاده از کارت بانکی از پول نقد استفاده کنند. آنها به جای خرید اینترنتی ترجیح می دهند به داخل فروشگاه بروند و خودشان خرید خود را انجام دهند. حال چگونه می توان از این افراد انتظار داشت که با متاورس سازگار شوند در حالی که هنوز نمی توانند به خوبی با اینترنت ارتباط برقرار کنند.

  1. حذف لذت های فزیکی

یکی دیگر از محدودیت ها و در واقع ضعف هایی که متاورس برای انسان به ارمغان می آورد، رفع لذت های فزیکی است. همانطور که گفتیم در متاورس در کمترین زمان ممکن به هر چیزی که بخواهید و هر کجا که بخواهید دسترسی خواهید داشت و این یعنی تجربه نکردن بسیاری از لذت هایی که قبلا تجربه می کردید.

یامثلا لذت بردن از مناظر طبعیت حین مسافرت، آموزش و بازی با بچه ها، تمیز کردن محیط زندگی، ورزش صبحگاهی، پیاده روی شبانه با دوستان و بسیاری لذت های دیگر که در متاورس از بین می رود.

ارزهای دیجیتال در متاورس

متاورس، ارز دیجیتال ، وب3. علاوه بر این که هر سه مورد از کلمات کلیدی فناوری بلاک چین هستند، چه چیزی مشترک دارند؟ برای بسیاری از توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران فناوری، متاورس و رمزارز در هم تنیده شده‌اند و بخشی از Web3 خواهند شد. یک اینترنت غیرمتمرکز که مانند قبل توسط شرکت های بزرگ کنترل نمی شود و کاربران فردی کنترل آن را به دست دارند.

ارزهای دیجیتال در متاورس

نقطه ی اشتراک متاورس و ارز های دیجیتال، بلاک چین است. بلاک چین توسط خالق بیت کوین ساتوشی ناکاموتو طراحی شد و اکنون توسط سایر ارزهای دیجیتال بزرگ مانند اتریوم (ETH) استفاده می شود، یک دفتر کل دیجیتال عمومی است که داده های تراکنش را ثبت می کند. تراکنش‌هایی که از شبکه بلاک چین استفاده می‌کنند می‌توانند همتا به همتا باشند و واسطه‌ها (مانند یک بانک یا شرکت فناوری) را از تعاملات کاربر حذف کنند. در این میان هزینه ها کاهش می یابد و همچنین سرعت انجام تراکنش ها بالا می رود.

امروزه بسیاری از دنیاهای سه بعدی، مانند بازی های ویدیویی وجود دارند، که در آن بازیکنان می توانند در زمان واقعی با یکدیگر تعامل داشته باشند. با این حال، طبق برخی تعاریف، این جهان های سه بعدی تا زمانی که یک اقتصاد دیجیتالی کامل نداشته باشند، واقعاً بخشی از متاورس نمی شوند.

شایان ذکر است که آشفتگی در فضای کریپتو در نیمه اول سال 2022 نیز بر متاورس و قابلیت حیات آن به عنوان یک اقتصاد دیجیتالی تمام عیار سایه افکنده است. با این وجود، در ادامه با چهار پروژه بازی متاورسی که شکاف بین ارزهای دیجیتال و متاورس را پر می کنند، بیشتر آشنا می شویم.

1- Sandbox

بازی Sandbox یک دنیای دیجیتال ساخته شده توسط کاربر است که در آن کاربران می توانند محتوای دیجیتالی را در بازی ایجاد کنند و بفروش بگذارند. SAND توکن درون بازی است که به عنوان ارز عمل می کند و در بالای شبکه بلاک چین اتریوم ساخته شده است. این توکن را می توان در تعدادی از صرافی های ارزهای دیجیتال خرید و فروش کرد. SAND را می توان برای خرید زمین مجازی، ساختمان ها، لوازم جانبی و موارد دیگر به عنوان NFT استفاده کرد.

2 Decentraland 

Decentraland یکی دیگر از تجربه های متاورس مبتنی بر شبکه اتریوم است. شرکت‌کنندگان می‌توانند از رمز بومی MANA برای خرید زمین مجازی و توسعه آن برای بازی‌ها و تجربیات دیگر و همچنین برای آواتارها و لوازم جانبی دیجیتال استفاده کنند. Decentraland توسط Decentraland DAO (سازمان خودمختار غیرمتمرکز) کنترل می شود. صاحبان MANA یا دارایی های مجازی در Decentraland می توانند در DAO شرکت کنند و در مورد طرح ها و توسعه های جدید رای دهند.

3 Axie Infinity 

Axie Infinity را به عنوان یک نسخه مبتنی بر بلاک چین اتریوم از فرنچایز Pokémon نینتندو در نظر بگیرید. بازیکنان هیولاهای فانتزی به نام Axies را آموزش می دهند و با تیم های دیگر رقابت می کنند. Axie Infinity یک بازی "play-to-earn" به معنی “بازی برای کسب درآمد” است، به این معنی که شرکت در بازی وامتیاز گیری در آن توکن های AXS را برای بازیکن به ارمغان می آورد. این توکن‌ها را می‌توان برای Axies جدید (که به عنوان NFT معامله می‌کنند)، آموزش Axies های موجود برای بهبود ویژگی‌هایشان و راه‌اندازی آینده سرزمین مجازی در جهان Axie Infinity خرج کرد. گران‌ترین Axie تا کنون با قیمتی معادل 820000 دلار اتریوم (به قیمت بازار آن زمان) خریداری شد.

4- Crypto Barista

کریپتو باریستاس یک پروژه NFT است که هدف آن پر کردن شکاف بین دنیای فیزیکی و مجازی است. صاحبان یک شخصیت Crypto Barista NFT به یک متاورس دسترسی دارند که در آن سایر علاقه مندان به قهوه می توانند ملاقات کنند. اما اینجا چیزی بیش از یک مکان برای گرفتن یک قهوه مجازی است. این پروژه همچنین برای تأمین مالی یک کافه واقعی در شهر نیویورک به نام «برادران قهوه» استفاده می‌شود که با کشاورزان قهوه در سرتاسر جهان شریک می‌شود (اولین نفر یک کشاورز مستقر در هندوراس است). کیریپتو باریستا یک پروژه بسیار جدید است که اخیراً یک امیدنامه در مورد نحوه عملکرد توکن‌های خود منتشر کرده است. این بازی مثالی است برای این سوال که چگونه متاورس‌ها می‌توانند کاربردهای دنیای واقعی نیز داشته باشند.

آینده متاورس 

مشخص نیست که یک متاورس تمام و کمال که کاملاً زندگی واقعی را منعکس می کند چقدر می تواند واقعی باشد یا چقدر طول می کشد تا خلق شود. بسیاری از پلتفرم‌های متاورس مبتنی بر بلاک چین، هنوز روی فناوری AR و VR کار می‌کنند تا در نهایت به کاربران اجازه دهند با محیط تعامل داشته باشند.

آینده متاورس

 PwC، یک شرکت مشاوره و حسابداری جهانی تخمین می‌زند که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، اقتصاد جهانی را تا سال 2030 به میزان 1.5 تریلیون دلار افزایش می‌دهد، در حالی که در سال 2019 این رقم 46.5 میلیارد دلار بود. فیس‌بوک، گوگل و شرکت مایکروسافت همگی در شرکت‌های رایانش ابری و واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به همین دلیل  توسعه این صنعت قابل پیش‌بینی است.

قیمت برخی از توکن‌های بومی مورد استفاده در متاورس در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است و توجه سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده است. با این حال، به خاطر داشته باشید که سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و توکن های ساخته شده بر روی یک شبکه بلاک چین، بسیار ریسک بالایی دارد، فقط به این دلیل که آنها فناوری های نوظهوری هستند.

کوین ها و توکن های مورد استفاده در متاورس، خود به تنهایی کسب و کارهایی نیستند که درآمد و سود ایجاد کنند. آن‌ها نوعی ارز دیجیتال هستند که می‌توانند برای خرید یا شرکت در یک متاورس استفاده شوند. بنابراین، ارزش آنها بسیار ذهنی است و مستعد نوسانات بسیار زیادی در قیمت است. سهام تمامی کسب و کارها متاورسی نیز بسیار بی ثبات است، اما سرمایه گذاران می توانند ارزش آنها را با معیارهای درآمد و سود ارزیابی کنند.

با این وجود، نسخه های اولیه متاورس  برای علاقه مندان به این حوزه، بسیار نویدبخش آینده موفق برای این تکنولوژی است. مالکیت برخی از کریپتوها به دارنده این امکان را می دهد که در یک DAO یا سایر پروژه های مجازی صدای خود را داشته باشند و هنرمندان و سایر سازندگان دیجیتال می توانند خروجی جدیدی برای تجارت خود داشته باشند.

وقتی نوبت به سرمایه گذاری در این فضا می رسد، به آرامی قدم بردارید زیرا به سرعت در حال حرکت است و هنوز در حال توسعه است. اما تقاطع بین ارزهای دیجیتال و متاورس ارزش آن را دارد که در سال‌های آینده مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

سخن آخر

متاورس به عنوان یکی از پلتفرم های دیجیتالی جدید و نوپا، می تواند بر بسیاری از جنبه های زندگی انسان تأثیر گذارد باشد. اقتصاد دنیای متاورس کاملا مبتنی بر ارزهای دیجیتال و تراکنش های بلاک چین است و تراکنش های سنتی و رایج جایی در آن ندارند. با تمام این تفاسیر باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که در کنار تمام مزایایی که پیشرفت تکنولوژی برای ما به ارمغان آورده است، انسان را بیش از گذشته منزوی کرده است. به لطف این فناوری، افرادی هستند که کسب و کار خود را به داخل خانه برده اند و ارتباطات اجتماعی و رفت و آمد آنها به محیط بیرون بسیار کمتر از قبل شده است.

نویسنده : مدیر سایت

0

0

0

0

برای درج نظر وارد حساب کاربری خود شوید.

محبوب ترین‌ها